Op stap met de Vlaamse pers in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Op stap met de Vlaamse pers in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Op stap met de Vlaamse pers in Ghana

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

28 Januari 2009 | Ghana, Accra

Het is bijna tijd om de valiezen in te pakken en terug te keren naar het vaderland. We vertrekken vrijdag en komen in de loop van zaterdagmorgen aan. De balans van 3 maanden Afrika is positief. Het was een hele ervaring, een avontuur en we hebben kunnen realiseren waarvoor we gekomen zijn.

De fundamenten van het project zijn een feit. Zowel letterlijk als figuurlijk. Ook de oprichting van een NGO is vlot verlopen naar Ghanese normen maar ik heb dan ook wat extra op tafel moeten leggen om die registratie in 1 week te regelen. Een nieuwe djembebestelling is geplaatst en het is tevens mijn grootste. De levering is voorzien voor februari. Ik heb daarnaast heel wat kleine spullen mee die ik anders niet kan bestellen want zoiets moet je ter plaatse bekijken zoals halskettingen en beeldjes. Ook de groepsreis in december is organisatorisch goed verlopen.

Het lesgeven bleef voor mij beperkt tot de eerste 3 weken maar Alex heeft toch een kleine 3 maand de Street Academy kunnen ondersteunen zowel in het voorzien van materiaal als het lesgeven zelf. Alex heeft uiteindelijk meer dan 750 euro geschonken, in materiaal en eten, aan voornamelijk de Street Academy maar ook aan een weeshuis en een kleuterschooltje.

Gisterenavond heb ik afscheid genomen van de Belgische delegatie die voor 5 dagen in Ghana was om onderzoek te doen naar de dumping van electronisch afval dat wordt verscheept vanuit Antwerpen naar de Ghanese havenstad Tema. De delegatie bestond uit Vlaams parlementslid Rudi Daems van Groen, een VRT-ploeg van 3 mannen en een journalist en een fotografe van De Standaard. Het waren drukke dagen en we hebben veel moeilijkheden en tegenstand ondervonden. We hebben uiteindelijk het kabinet van de President en National Security moeten inschakelen om toegang te krijgen tot de haven. Tekenend voor het plaatselijk beleid is dat door ons toedoen de eerste effectieve controle heeft plaatsgevonden van containers.

Op de foto's kan je zien dat ons recyclagesysteem zo lek is als een zeef. De recupelbijdrage die wij betalen om de recyclage te bekostigen is in de realiteit niet meer dan een taks.

Samen met de Ghanese milieujournalist Mike Anane zal ik de zaak verder opvolgen en blijven actie voeren om deze problematiek aan te pakken.

Om een volledig beeld te krijgen van deze zaak kan je een kort filmpje bekijken op youtube : http://www.youtube.com/watch?v=ED9nnTf6Mnk

• 28 Januari 2009 - 17:58

Hans:

hallo pieter en alex,

blij jullie terug te zien deze week, jammer dat het al voorbij is voor jullie, maar weet dat je een goede zaak deed, en zeker i.v.m. die vervuilingen... een echte schande... wij moeten onze vuilnis ook niet bij de buren dumpen, je bent een schat voor wat je doet... thanks, z'on mensen moesten er meer zijn, die opkomen voor hun mede mensen, succes nog.... en ja tot zaterdag hé, xxx

• 28 Januari 2009 - 19:11

Gudrun:

Waarschijnlijk je laatste berichtje vanuit Ghana.Je verdiend een grote pluim voor wat je daar allemaal gedaan hebt.
    Pieter,proficiat!!!!

• 29 Januari 2009 - 18:23

Barneyz:

goe bezig...

• 02 Februari 2009 - 17:57

Anneke:

pieter , een goeie terug reis helaas is het weer voorbij.je moet het maar doen proficiat !

• 09 Februari 2009 - 20:23

Mentor Kofi Togbe G.:

Mentor Kofi Tigbe Gandhi_3000 (Belgium-Ghana),
    Founder, Chairman & Mentor to the NGO "Golden_Bridge_Ghana" (GBG).
    Graag contact via mijn hoofd email: Golden_Bridges@telenet.be

Groetjes uit Brugge
    +32493052351

• 09 Februari 2009 - 20:31

Mentor Kofi Togbe G.:

Mentor Kofi Togbe Gandhi_3000.

Heb de uitzending op Kanvas van zaterdag laatst opgenomen op video en zal ze laten overzetten op DVD, zodoende actiematig op te treden vanuit de NGO "Golden_Bridge_Ghana" (GBG).
    Deze schrijnende toestand ken ik sinds enkele jaren, door ze van nabij met eigen ogen te hebben zien escaleren.

Afval is inderdaad een koehandel tussen onze Westerse landen (zeer speciaal België) en Westafrika (met Ghana op kop!)

Net zoals de daarischijf van Cocaine, waar in Ghana anno 2006 een schandaal is losgebarsten dat heeft geleid tot de oprichting van "Georgina Wood Committee" ... ik heb het 64 pagina tellende verslag van dit comite bij de hand.

Wat er allemaal weg en weer trekt tussen het Westen en Afrika heeft geen naam, maar behoeft wel een betoog!!!

Steeds bereid to actie ...!!!

Bye