Onze eigen NGO laten registreren - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Onze eigen NGO laten registreren - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Onze eigen NGO laten registreren

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

11 Januari 2009 | Ghana, Cape Coast

Op maandag zijn we langsgeweest bij het ministerie om onze eigen NGO te laten registreren, met name The Bimbi Foundation. Bimbi is het dorpje in Congo waar mijn grootouders, moeder en haar zussen voor enkele jaren hebben verbleven. De betekenis die wij er aan gegeven hebben is strenght of courage (daadkracht, vermogen, moed of vastberadenheid). Het symbool (zie http://www.welltempered.net/adinkra/htmls/adinkra/sesa.htm) dat we gekozen hebben staat voor change (verandering).

Onze boodschap is dat we de situatie van de armen in Ghana willen verbeteren door hen te betrekken bij sociale en culturele activiteiten. We beschouwen onszelf niet als entertainers maar als communicators. We willen een boodschap brengen van vrede, hoop, liefde, rechtvaardigheid en verstandhouding.

Onze initiatieven zijn :

- het Community Center in het dorpje Adoteiman met een medische hulppost met voornamelijk EHBO-materiaal en preventieve middelen tegen malaria en aids. Het Center moet uitgroeien tot een ontmoetingsplaats voor kinderen en jongeren die hun talenten op het vlak van kunst, dans en percussie willen ontwikkelen. We willen tevens Europese jongeren de kans geven om ontwikkelingswerk te doen in de dorpjes en scholen en we willen inleefreizen organiseren voor mensen die in contact willen treden met het werkelijke Afrikaanse leven
- een voetbalploeg oprichten om jonge Ghanezen de kans te geven hun talenten op dat vlak te ontwikkelen (we rekenen op Hans en Gudrun alias Jacqueline voor de kledij en schoenen)
- een muziek- en dansgroep oprichten om onze boodschap van 'peace and unity' uit te dragen door middel van optredens en workshops in Ghana en daarbuiten. Volgende week starten we met de selectie van de leden en de repetities. Een filmpje daarvan volgt binnenkort op youtube
- de African Drum en Art Crafts shop is reeds een feit sinds 2006, met dank aan Piet die altijd meer spullen verkoopt als ik op reis ben :-)
- de website http://www.natty-djembe.com krijgt later op het jaar ook een facelift door Alex
- ...

De oppositie heeft ondertussen officieel de verkiezingen gewonnen en de nieuwe president is sinds 7 januari in functie. Voor de gewone man in Ghana is dit beter omdat de oppositie nu de kans krijgt om hun beloften uit te voeren want Ghana is er de laatste 8 jaar op vooruitgegaan maar dan enkel ten voordele van de beperkte middenklasse.

Na een bezoek aan het Osu Children's Home, het grootste weeshuis van Accra, heeft Alex een schenking gedaan van 440 pampers. Er worden baby's en kinderen tot 18 jaar opgevangen die geen thuis meer hebben, hun ouders verloren hebben of op straat zijn achtergelaten.

Om jullie een idee te geven welke hits hier nu al maanden populair zijn :

Obama : http://www.youtube.com/watch?v=L85YF0pyPH0

Angelina : http://www.youtube.com/watch?v=NIIDr0HlGeE (wij noemen deze song chikoree)

Van woensdag tot zaterdag hebben we enkele dagen doorgebracht in het Ko-Sa Beach Resort (http://www.ko-sa.com), een lodge die door 2 Nederlandse koppels wordt uitgebaat. Een leuk idee voor een volgende groepsreis.

Binnen een 3-tal weken staan we terug op de stoep in het koude Belgie maar tot dan ... schijnt de zon :-).

• 11 Januari 2009 - 19:51

Gudrun:

Was volop aan het wachten op je nieuwe verslagje.We blijven hier in Belgie graag op de hoogte van jullie reisverhalen.Wij halen ook onze talenten boven om oude voetbalschoenen en truitjes te verzamelen.AL veel mensen aangesproken en als de winterstop gedaan is ga ik met volle entousiasme naar onze ploeg om iedereen aan aan te spreken en een flyertje in de kantine en op mijn werk uit te hangen.Bij deze alvast een oproep aan ieder die dit leest!!!Zege het voort!!Het is allemaal voor het goeie doel. Groetjes en vergeet de kerstboomverbranding niet.

• 11 Januari 2009 - 20:26

Hugo Vanbellingen:

hello besten
    heel wat leven ginder, schitterend project. Verruimend verrijkend in die materiële armoe ginds. Hier in de vrieskou is er heel wat schaatsplezier geweest. Jammer ik kan niet schaatsen maar geniet van andermans vreugde. Het ga jullie goed. Veel Belgische knuffels
    doej