Mijn Ghanese naam is Kwami - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Mijn Ghanese naam is Kwami - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Mijn Ghanese naam is Kwami

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

21 Januari 2009 | Ghana, Accra

Hallo Iedereen,

Morgen ontvang ik een parlementslid en enkele journalisten uit Belgie in verband met de digitale dumping naar Ghana vanuit Europa (o.a. Antwerpen). Ik heb de voorbije weken hieromtrent wat voorbereidend werk geleverd. Niet alleen logistiek maar ook een klein programma in elkaar gestoken voor de delegatie en dat in samenwerking met een Ghanese milieujournalist. Maar later meer hierover.

De voorbije maanden heb ik veel kunnen lezen en ik zit nu aan 11 boeken. Het gaat om de memoires van de voormalige eerste ministers G. Eyskens, W. Martens en L. Tindemans en ook een aantal romans die zich afspelen in Congo, Ghana en Suriname, Borneo, Burkina Faso en Gabon, Tanzania, Israel, een boek over de rastacultuur en tot slot een Pieter Aspe. Waarschijnlijk mijn record aan boeken lezen. Momenteel ben ik bezig aan een thriller van John Grisham. In sommige hostels kan je gewoon je gelezen boeken ruilen voor andere. Wel handig als je hier een tijdje verblijft want boekenwinkels zijn er nauwelijks. De bijbel daarentegen vind je overal en in alle soorten vormen en kleuren maar dat is nu niet echt mijn ding.

Mijn Ghanese naam is Kwami omdat ik op een zaterdag ben geboren. Zo hebben ze voor elke dag van de week een naam, op vrijdag is het Kofi zoals de voormalige secretaris-generaal van de VN, de Ghanees Kofi Annan en op zondag is het Kwesi. Als ik over straat loop dan roepen de kinderen Obroni (blanke) waarop ik antwoord met Obibini (zwarte). Vervolgens gaan ze meteen uit hun dak van plezier. De hartelijkheid van deze kinderen is eigenlijk niet te beschrijven en hun lach is hartverwarmend, hoewel de leefomstandigheden niet altijd evident zijn.

Ondertussen is Natty volop bezig met de nieuwe bestelling aan het voorbereiden. Heel wat djembes heb ik besteld maar ook kleinere voorwerpen zoals schilderijen, maskers, halskettingen, beeldjes, handtassen en nog veel meer. Ik weet nu ook uit welke houtsoort de djembes worden gemaakt en hoe dat wordt geschreven want dat is hier soms een probleem om dat te weten te komen. Het gaat dus om tweneboa hout en deze boom zijn we ook tegengekomen tijdens ons bezoek in het Kakum NP.

Hieronder nog enkele foto's.

  • 22 Januari 2009 - 12:30

    BARNEYZ:

    al aan't aftellen ?
    je mag bijna weer op europees dieet !

    greetz

  • 22 Januari 2009 - 14:21

    Guy:

    kwami is toch een betere naam dan daarisem hé :-)

  • 25 Januari 2009 - 09:51

    Je Pa:

    Beste Kwami, Ik kijk er al naar uit om met u een zeetongetje te gaan eten in Dining Villa in de Aartrijkestraat of heb je de laatste drie maanden teveel vis gegeten? Tot zaterdag!

  • 25 Januari 2009 - 12:55

    Gudrun:

    Hey,
    Jullie avonturen zitten er bijna op.Hopelijk heb je alles kunnen volbrengen waarvoor je geweest bent en kom je met voldoening terug naar Belgë.Kijk er volop naar uit om jullie terug te zien!Doe de groeten aan Natty en Dennis en een goeie reis terug!

  • 07 April 2009 - 09:07

    Dimitri:

    Hey Pieter,

    Ik ben ook met vrijwilligerswerk bezig in Ghana, in Akim Oda, Eastern Region en ik zou ook een NGO willen oprichten hier met ongeveer dezelfde doelstellingen als jou. Zou je wat meer info kunnen geven. Mijn e mail is dimitri.verachtert@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Een Community Center bouwen in het dorpje Adoteiman.

Actief sinds 28 Juli 2008
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 72358

Voorgaande reizen:

21 December 2011 - 29 December 2011

Terug naar Ghana

27 Oktober 2010 - 04 December 2010

Een nieuw avontuur in Ghana

26 Januari 2010 - 15 Februari 2010

Terug naar Ghana

03 November 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: