Muggennetten voor het hospitaal - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Muggennetten voor het hospitaal - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Muggennetten voor het hospitaal

Door: Pieter Debou

Blijf op de hoogte en volg Pieter

03 Februari 2010 | Ghana, Accra

We hebben ondertussen nog eens 50 kg rijst extra aangekocht. Het is natuurlijk geen structurele oplossing maar ze kunnen het beschouwen als een nieuwjaarsgeschenk. Vandaag leveren we 50 muggennetten aan het Korle-Bu Hospital (1600 bedden) in Accra. Zaterdag ontmoette ik 2 meisjes (een Amerikaanse en een Schotse) die er werken en de nood aan muggennetten is er hoog (de vraag is 300) want het gebeurt dat de mensen in het hospitaal malaria opdoen. Onze bijdrage is klein maar kan toch ongeveer 100 mensen helpen.

We hebben ook een bezoekje gebracht aan Agbogbloshie, de plaats die bekend staat voor het verwerken van electronich afval (afkomstig uit Amerika en Europa). Zoals je op de foto`s kan zien is er geen enkel verschil met vorig jaar toen we de situatie hebben aangekaart via toenmalig parlementslid Rudi Daems, de VRT en De Standaard. Op zaterdag verschijnt er een artikel in De Standaard met een evaluatie op het Belgische niveau. In Ghana blijft de ramp op het vlak van milieu en volksgezondheid voortduren. En ze breiden zelfs nog uit. Ze demonteren er nu tevens auto`s. Er is dus nog werk aan de winkel. Voor mijn vertrek heb ik alle info hieromtrent doorgespeeld aan Europees Commissaris Karel De Gucht en het is voornamelijk vanuit de EU dat er initiatief zou moeten komen ism de VN want er gaat elk jaar 1 miljoen euro vanuit de EU naar de VN om dergelijke problemen aan te pakken. Hoop doet leven maar we blijven realistisch.

De werken aan de fundamenten gaan ondertussen gestaag vooruit. De pilaren zijn opgevuld en nu zijn we bezig met het effectief opvullen van de fundamenten. Daarvoor hebben we 7 trucks met ruw zand laten leveren. Het opvullen gebeurt met de kruiwagen en de spade waardoor we meerdere dagen bezig zullen zijn.

De watertank van 7000 L staat er en was opgevuld met ongeveer 5000 L water maar we zitten met een lek zodoende dat we alle water terug in emmers, gallons en jerrycans hebben moeten doen. Op zo een moment moet een mens rustig blijven natuurlijk.

De septische put werd eveneens met de spade uitgegraven en is ongeveer 3,5 meter diep. Momenteel werken er toch een 8-tal mensen op de werf en qua betaling voorzie ik meer dan het gemiddelde, voldoende water tijdens het werk en een pintje(s) na de werkuren.

In de basisschool van Otinibi zijn we langsgeweest om een lijst op te maken welk materiaal we nodig gaan hebben voor de herstelling van het dak, een nieuwe deur en nieuwe luiken. Hopelijk kunnen we vrijdag de aankopen gaan doen.

Voila, en zo blijft een mens bezig.

• 03 Februari 2010 - 19:41

Barneyz:

stelling : ga op vakantie om te werken... (toch meer dan thuis of op het werk ?)
    aannemer, ngo, activist, politiek, weldoener, reporter en ook een beetje toerist...lonkt het europees parlement of de vn ?
    allée, goe bezig en doe ze daar allemaal de groeten

• 04 Februari 2010 - 08:15

Chantal:

Amai Pieter zoveel werk....dat ben je hier op bureau niet gewoon hè !:-). Nu dat we dit weten ...
    Goed bezig, doe zo voort !!
    En bedankt voor de zon die je ons gaat meebrengen, toch ?
    groetjes en dikke kus van Marijke en ikke

• 20 Februari 2010 - 22:10

Will Snijders:

Hallo Pieter,
    Je kent mij niet, maar ik heb van jou over al je goede werk gelezen op je site, waarvoor hulde!! Zelf zijn wij sinds 2003 met zo'n project bezig bij de Masai in Kenia en door de vele sponsoren heeft het een al grote vlucht genomen. Waarvoor ik hier reageer: onze dochter - bijna afgestudeerd arts in Maastricht - gaat in april voor 5 (mogelijk met verlenging tot 10)maanden in het hoge (en arme) noorden v Ghana werken in een hospitaal. Wij gaan haar ergens eind juni/begin juli daar opzoeken, maar hebben geen idee waar we informatie kunnen vinden om een mooie én interessante rondreis te maken? Misschien kan jij ons wat tips geven en mogelijk zouden we je project ook kunnen bekijken?? In ieder geval héél veel succes daar en geniet - naast alle dingen die fout gaan - van het heerlijke en relaxte leven in Africa!
    Groeten uit Nederlands Limburg,
    Will. Snijders.

• 21 Februari 2010 - 10:20

Pieter Debou:

Hallo Will, Ik kan je tips en info bezorgen voor een rondreis. Wat is je emailadres ?