Schoolmateriaal voor de Street Academy - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Schoolmateriaal voor de Street Academy - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Schoolmateriaal voor de Street Academy

Door: Pieter Debou

Blijf op de hoogte en volg Pieter

09 Februari 2010 | Ghana, Accra

Vandaag hebben we schoolboeken en schrijfmateriaal (zie foto) aangekocht voor de Street Academy. Het schooltje waar ik vorig jaar les heb gegeven en die straatkinderen de kans geeft om te starten met onderwijs. Daarna hebben we schoolmateriaal aangekocht voor Nicolas, onze klusjesman op de werf en duivel-doet-het-al. Met het geld dat hij heeft verdiend op onze werf heeft hij zich ingeschreven aan de vakschool voor een jaartje loodgietersopleiding. Ik heb bijgelegd voor zijn schoolboeken en een loodgietersset zodat hij volgende week kan starten met school. We zijn er nog lang niet met de voltooiing van ons Community Center maar toch zorgen we al voor werkgelegendheid en mogelijkheden voor mensen. Tot slot hebben we 30 kg rijst aangekocht voor de familie van Natty en Dennis want ze zetten zich bijzonder hard in voor onze NGO, The Bimbi Foundation.

Het lek in de tank is hersteld en werd opnieuw opgevuld met 7000 L water. Het water kan dus ook gebruikt worden om te koken, al geldt dat enkel voor de Ghanezen. Ik ben al te vaak ziek geweest om het nog eens te proberen. Een puur toeval of is het "destiny", de truck die het water heeft geleverd komt van, jawel, Spillier in Torhout (zie foto). Mijn thuisstad kom ik ook hier tegen.

Het materiaal om het dak van de basisschool van Otinibi te herstellen is aangekocht en morgen start de timmerman, in principe, met de werken.

Sinds gisteren zijn de fundamenten opgevuld. Een volledig plateau gieten zal er niet inzitten. Daarom gaan we voor de "German Construction" (maar geen mens die hier weet waarom ze dat zo noemen). Dat bestaat erin cement te gieten op de plaatsen waar de muren moeten komen. Ondertussen kan het zand waarmee we de fundamenten hebben opgevuld zakken door de regen. Zo zie je maar dat alles wel lukt maar wel trager natuurlijk. In het westen volstaat een truck cement maar zoals ik hier vaak zeg, the money is not growing on the trees.

Tot slot heb ik ook de helft van Dennis zijn operatie betaald en het inschrijfgeld van Natty zijn dochter en mijn petekind Stephanie, nu iets meer dan 3 jaar, voor de kleuterschool. Natty zijn vriendin verwacht in mei hun 2de kindje en als het een zoontje is dan wordt het Pieter :-).

Ook andere NGO`s zijn hier actief in bv. het bouwen van stenen huisjes voor de dorpelingen en een andere die microkredieten voorziet zodat mensen met een handeltje kunnen beginnen. Velen noemen dit druppels op een hete plaat maar al deze druppels maken wel degelijk een verschil in het leven van deze mensen.

• 10 Februari 2010 - 11:27

Gudrun:

Je kan weer met een goed gevoel naar huis komen!!!
    Goeie reis terug.

• 11 Februari 2010 - 12:21

Trui:

Beter een paar druppels hulp dan geen druppels.grtjs.

• 11 Februari 2010 - 17:19

Annie:

Misschien is dit maar een druppel maar voor hen is dit telkens een stap vooruit naar een beter leven.