Accra is net een mierennest - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Accra is net een mierennest - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Accra is net een mierennest

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

12 November 2008 | Ghana, Accra

Accra is net een mierennest. Het wemelt er niet alleen van de mensen (1,6 miljoen inwoners) maar ook van de auto's met weinig of geen verkeersregels. Verkeersagressie kennen ze hier dus ook al. Naast de vele taxi's kan je ook de trotro nemen als openbaar vervoer. Kleine busjes die bijna uit elkaar vallen of nauwelijks een dashbord hebben.
Adoteiman, het dorpje waar ik het Community Center wil bouwen, is daarom alleen al een verademing. Het is er groen, je hebt uitzicht op de heuvels en je hebt er weinig verkeer met het bijhorende lawaai maar ook minder comfort natuurlijk.
Vandaag hebben we de lessen bijgewoond in de Street Academy, een schooltje nabij het Art Center waar Natty zijn shop heeft. Op dat schooltje zitten kinderen die voor hun 10de niet naar school zijn geweest maar nu door dat initiatief de kans daartoe krijgen. Het is de bedoeling dat wij op woensdag en donderdag meehelpen lesgeven.
Ondertussen pogen we om 4 werkmannen te rekruteren om vrijdag te starten met het graven van de putten voor de fundamenten.

• 13 November 2008 - 10:37

Hugo Vanbellingen:

Hello Pieter

Opmerkelijk is dat in de chaos van de door elkaar ritsende voertuigen er toch weinig zijn die er snel doorheen suizen.
    In Gambia viel het me op dat in dit geharrewar traag wordt gereden.
    Het zou misschien nuttig zijn de banen bij ons te verwaarlozen, kwestie van kostenbesparing en om het te snelle verkeer af te remmen.
    Het enige wat men ginds moet verplichten is fluo-vestjes 's avonds dragen want in het donker vallen de mensjes niet op alleen als er een wit spoor in de termac ligt. Ze bijten zich vast (grapje).
    Hartelijke mensen zijn dit zeker. Hand opsteken en je krijgt heel wat hartelijks terug. Ik zie voortdurend die priemende donkere kinderbolletjes en de uiterst primitieve klaslokaatjes die we bezochten. Hun enthousiasme waarmee ze een tennisbal met tientallen schoppen is heerlijk om aan te zien.
    Heel tof initiatief van je om ginds in het toch nabije Ghana deze jeugd te ruggesteunen. Zij zijn het die onze harten kunnen opwarmen en ons een hoopvolle blik naar de toekomst kunnen gunnen.
    tot ziens in ons dierbaar België
    hugo

• 13 November 2008 - 17:00

Miriam:

Hallo daar in het verre Afrika.Zijn jullie dat al een beetje gewoon tussen al die jojos.Hier is alles Ok en veel geluk op de zoektoch naar helpers laat je niet doen. groetjes

• 13 November 2008 - 20:18

Annie Farasyn:

Het doet me deugd te horen dat deze kindjes de
    kans krijgen naar school te gaan en een betere toekomst zullen hebben. Ik heb het ook meegemaakt in Zuid Afrika. We bezochten een schooltje waar de kinderen voor ons zongen en dansten. Iedereen was fel onder de indruk van de dankbaarheid van deze kinderen. Chapeau voor jou dat je dit projekt hebt opgestart. Groetjes
    en tot ziens.

• 14 November 2008 - 09:00

Barneyz:

ant thus the fellowship began...

hakuna matata en succes.

greetz

bjorn

• 14 November 2008 - 09:01

Barneyz:

ant thus the fellowship began...

hakuna matata en succes.

greetz