Gelukkig Nieuwjaar vanuit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar vanuit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar vanuit Ghana

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

01 Januari 2009 | Ghana, Accra

Hallo iedereen,

Wij (Alex, Natty, Dennis en ikzelf) wensen jullie alvast een voorspoedig, prettig en gezond 2009.

De overgang van oud naar nieuw is rustig verlopen want we waren nogal vermoeid van onze groepsreis met de Torhoutenaren. En gezien ons bioritme nu ook een Afrikaans tempo heeft aangenomen hebben we het gehouden op een barbecue op het strand met kampvuur. Het is natuurlijk heel wat anders dan de koude Belgische temperaturen.

De groepsreis is heel goed verlopen en we hebben dan ook alles uit de kast gehaald om veel te kunnen zien op die 10 dagen. Na een warme verwelkoming op de luchthaven door een 10-tal rasta's met djembe hebben we op maandag een bezoekje gebracht aan de fundamenten van het Community Center. Van dinsdag tot vrijdag waren we in Cape Coast waar we de slavenforten hebben bezocht en het Kakum Nationaal Park en onverwacht ook het hospitaal omdat Alex een keelontsteking had en we niet de nodige medicatie bijhadden. Ook dat was een hele ervaring. Op kerstavond stond er kreeft op het menu met zicht op het strand en een traditioneel Afrikaans optreden. Ook een bezoekje aan de plaatselijke kerk waar we hebben meegezongen en gedanst kon niet ontbreken. Van vrijdag tot maandag hebben we het weekend doorgebracht aan het strand van Kokrobite. Sommigen hadden een panische angstaanval tijdens het boottochtje maar dat hoort er natuurlijk bij. Het is dan ook een inleefreis :-). De groep had heel wat spullen bij zoals zeep, stylo's, ballons, kleurpotloden, kledij en snoep en je kan niet geloven hoe blij de mensen er mee zijn.

Op zondag vond de 2de ronde van de presidentsverkiezingen plaats en nog steeds is er geen definitieve uitslag. De oppositie ligt op kop en kan moeilijk nog verliezen met 50,13 procent en 49,87 procent voor de regeringspartij. Er is een verschil van 23000 stemmen en er dient nog 1 kiesdistrict bekend te worden gemaakt. Op 7 december, tijdens de eerste ronde, stemde dat district met 16211 stemmen voor de oppositie en 14935 voor de regeringspartij. Het lijkt er dus op dat de oppositie zal winnen. De sfeer op maandag was wat bedrukt met opstootjes en op dinsdag liepen de straten vol met mensen van de oppositie om de overwinning te claimen. Maar voorlopig is alles terug rustig.

Vanaf volgende week staat er wat werk op de plank met de afwerking van de fundamenten en het plaatsen van een nieuwe bestelling djembes.

Ik las ondertussen ook de capriolen van de Belgische politiek en het lijkt een beetje Afrikaans als je het mij vraagt :-).

• 01 Januari 2009 - 16:11

Jean En Annie:

Hallo Pieter,
    Vanuit het koude België wensen wij jou het allerbeste voor 2009. Wij volgen nog altijd het verloop van je reis en activiteiten in Ghana. De berichten die je doorstuurde tijdens onze reis door Mexico hebben wij ondertussen ook gelezen.
    Groeten uit Vrasene en tot een volgende keer
    Jean en Annie

• 01 Januari 2009 - 16:44

Monchichi:

Een gelukkig 2009 en dat al jullie dromen mogen uitkomen!

Tom

• 02 Januari 2009 - 16:25

Tie Een Collega Van :

Happy New-Year vanuit Koksyde ,de reisverhalen werken onweerstaanbaar ... the blues for the Ghana are back , misschien de Pannekesfeesten dit jaar , en dan komen we meteen even helpen in je dorpje . Best wishes from Tie en Louie

• 03 Januari 2009 - 01:30

MAURY:

IK WENS JOU EEN GELUKKIG 2009 DOE ZO VERDER HET IS PRACHTIG WAT JE DOET
    VELE PIEPERS
    MAURY

• 04 Januari 2009 - 10:38

Saskia En Tim:

Hoi Pieter en Alexander!

het ziet er bij jullie heerlijk warm uit, in vergelijking met de temperaturen onder nul, die wij de afgelopen week hier in Nederland hebben gehad.
    Jullie ook een heel gelukkig 2009 gewenst en veel plezier met de voortzetting van jullie avontuur in Afrika!

groetjes Saskia en Tim

• 05 Januari 2009 - 10:12

Gudrun:

Terug aan het werk(jaja Pieter,wij moeten ook nog een beetje werken hé).Kan het toch niet laten om even terug te blikken op de site en nog even de sfeer op te snuiven.Zorg voor elkaar,

Groetjes