Reeds 3 weken in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Reeds 3 weken in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Reeds 3 weken in Ghana

Door: Pieter Debou

Blijf op de hoogte en volg Pieter

18 November 2010 | Ghana, Accra

Ghana is het land waar tegenstellingen een harde realiteit zijn, in de werkelijke zin van het woord. Rijk tegen arm. Rijken worden rijker, armen worden armer. De regio waar we het community center bouwen is daar een voorbeeld van. Mensen die ons bezoeken zullen dit vaststellen met gemengde gevoelens. Op de weg naar het center bevinden zich enkele mooie huizen met alle voorzieningen en op de achtergrond bevindt zich het dorpje van Adoteiman waar vorige week nog de electriciteit werd afgesloten wegens illegale aftapping en waar er nog gekookt wordt op een open vuur op de buiten.

Dit dorpje helpen wij in hun ontwikkeling. Geen grote woorden maar met concrete acties zoals onlangs met de muggengordijnen. Een stuk practischer dan de muggennetten voor boven het bed. We zijn gestart met 1 net per gezin (de afmetingen zijn 1m50 op 2m en kunnen dienen voor meerdere ramen) en later gaan we bekijken of we er meer kunnen uitdelen.

De muren van het center zijn intussentijd afgewerkt. Momenteel bekijken we hoe we het plateau voor de tussenverdieping kunnen realiseren. Al is de realisatie van een extra verdieping iets voor de verre toekomst. Prioriteit is het gelijkvloers afwerken.

We hebben tevens wat tijd doorgebracht aan het meer van Bosumtwi. Een oase van groen en rust en voor mij het mooiste plekje in Ghana. De zonsopgang is er schitterend en geeft een mens een onbeschrijfelijk gevoel temidden van deze natuur.

Ook Kumasi en het project van onze Belgische collega Christine hebben we bezocht. Het Ghanese binnenland is meteen heel anders waar de tradities nog meer de dienst uitmaken.

Vanavond verwachten we Rita en Guido voor een rondreis van een week. Op het programma staan ondermeer een bezoek aan het project, Kakum National Park, het slavenfort van Elmina, het strand van Kokrobite, ... .

Aloha.

• 18 November 2010 - 15:30

Chris:

Pieter moest ik van u zijn, ik zou niet meer terug naar België gaan, het is daar gewoon te mooi!!!!

• 18 November 2010 - 17:22

An:

geniet ervan en doe RIta en Guido heel veel groetjes en laat ze kennis maken met al dat moois!!

• 18 November 2010 - 19:10

Hilde En Johan:

Pieter,
    Wat beleef jij toch fantastisch mooie dingen. Geniet ervan. Nu en dan volgen we je avonturen (en zijn een beetje jaloers!).
    Doe de groeten aan Rita en Guido. We wensen jullie mooie dagen in Ghana.

• 18 November 2010 - 23:01

Gudrun:

gewoonweg prachtig!!!
    (ook een beetje jaloers!!)
    xxx

• 19 November 2010 - 11:54

Katleen:

Lake Bosumtwi ... pure nostalgie. Inderdaad een zalige plek ...
    En Pieter, chapeau voor al het werk dat je daar verwezenlijkt. Bewonderenswaardig. Groetjes aan Natty.

• 22 November 2010 - 14:02

Kathleen:

Zooo mooi! Zo puur! Groetjes

• 29 November 2010 - 14:07

Myriam:

Hallo Pieter, je hebt weer bijna een prachtige reis achter de rug ! En ja wij zijn er nog als je terugkomt !
    Groetjes
    Myriam