Van de Afrikaanse zon naar de sneeuw - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu Van de Afrikaanse zon naar de sneeuw - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pieter Debou - WaarBenJij.nu

Van de Afrikaanse zon naar de sneeuw

Door: Pieter Debou

Blijf op de hoogte en volg Pieter

02 December 2010 | Ghana, Accra

Ons verblijf van 5 weken in Ghana zit er bijna terug op. Zaterdagmorgen landen we in Brussel en het temperatuurverschil zal enorm zijn. Van al zwetend onder de Afrikaanse zon naar de sneeuw in Belgie.

Onze rondreis met Rita en Guido was een leuke afwisseling. Zo hebben we reclame kunnen maken voor het toerisme in Ghana en hebben we hen een indruk kunnen geven van het leven hier ter plaatse.

Gedurende de voorbije weken hebben we terug een stap vooruit gezet. De muren van het Community Center staan er, de school van Otinibi is geschilderd, muggennetten zijn aangekocht voor de dorpjes, rijst voor de kleuterschool en materiaal voor de lessen, chemie, fysica en biologie.

Een nieuw item dat we kunnen lanceren zijn oa handtassen en portefeuilles gemaakt van plastic afval. Het plastic afval dat daarvoor wordt gebruikt komt van gefilterd drinkwater verpakt in kleine individuele plastic zakjes. De prijs van het drinkwater is heel goedkoop (0.025 eurocent) omdat iedereen recht heeft op drinkbaar water. Nadeel is dat de afvalberg zienderogen groeit. De zakjes worden hier zomaar op straat gegooid en elke dag produceert Accra alleen liefst 60 ton plastic afval. Met dit ludiek project willen we de aandacht vestigen op Afrika's enorm afvalprobleem. Verscheidene organisaties lanceerden het idee en er bestaat nu zelfs al een lokale firma met een 60-tal werknemers om deze producten te maken. Dit zal natuurlijk het probleem niet oplossen maar met The Bimbi Foundation willen we het ecologisch bewustzijn in Ghana mee helpen stimuleren.

Ik plaats later meer foto's want de computers zijn hier soms heeeeel langzaaaaam.

Ciao.

See you soon :-)

• 02 December 2010 - 19:58

Annie:

Hallo Pieter,

Het is goud waard om iemand ter plaatse te hebben die alles kan opvolgen en kan voldoen aan de noden van de bevolking. Proficiat!

Hier zal je kunnen sneeuwballen en
    genieten van een gluhwein!

Groetjes